sunnuntai 31. elokuuta 2014

Ajatuksia treenien keskeltä

Noin 10 vuotta sitten olin vaivainen kantapäistä aina nenänpäähän asti. Edessä oli pitkä ja tuntematon kuntoutus. Välillä jalkoja ja olkapäätä operoitiin, mutta sairasteluista, kivuista ja epäilyistä huolimatta jatkoin nivelten voitelemista pumppaamalla joka ikinen päivä. Muuta tietä terveyteen ei annettu. Lenkit oli tasatyöntöä, kuntopyörää tai vesijuoksua. Kun muut pelasi sählyä, niin minä venyttelin, pumppailin tai istuskelin kuntopyörää polkemassa.

Noin 3 vuotta sitten aloin pystyä treenaamaan jo perinteistä hiihtoa ja nopeasti tajusinkin, että sisimmältään olin edelleenkin urheilija, vaikka huippukunto olikin kaukana. Urheilijaksi ryhtyminen ei ollut kuitenkaan helppoa. Minulla oli hyvä työpaikka ja  riittävästi terveyttä naatiskella elämästä esim. joukkuepelien muodossa. Miksi siis enään urheilla?

Noin vuosi sitten tein lopullisen päätökseni eli päätin urheilla lenkkeilyn sijaan. Yhdeksän vuotta oli opettanut nöyryttää, vahvistanut itsetuntoa, mutta ennen kaikkea olin saanut uskallusta elää ilman epäonnistumisen pelkoa. Tämän vuoksi päätinkin aloittaa elää kuin huippuhiihtäjä. Se minä olin aina ollut sisimmältään ja nyt minulla oli tilaisuus elää se todeksi. Tätä päätöstä on nyt reilu vuosi maiskuteltu eikä taakse ole tarvinnut vilkuilla.  Kesätreenit ovat sujuneet hienosti ja edessä on mielenkiintoinen treenisyksy, mutta edelleenkin pyrin muistuttamaan itsenä siitä miksi urheilen? En voittaakseni vaan elääkseni.    
 
Kauneinta elämässä ei ole kiilto vaan ne jäljet, jotka kertovat elämästä.


sunnuntai 10. elokuuta 2014

Leiritunnelmia

 
Kesäloman viimeinen rutistus alkoi 3 päivän treenijaksolla Hankasalmella. Ensimmäisen päivän pääateriana  oli 8 kappaletta Hankamäen valloituksia paahteisessa säässä, joka totisesti pehmensi koivet ja rintapalat oikein kunnolla. Kotimäki ei jätttänyt taaskaan kylmäksi! Toinen päivä alkoi kahden tunnin rullahiihdolla, jota seurasi 1,5 tunnin pyöräily. Treeni sujui suunnitellusti, mutta kesken pyöräilyosuuden tapahtui jotain odottamatonta. Poljin keulassa hyvää vauhtia kunnes yhtäkkiä iso hirvi hyppäsi pientareelle, Voimakas jarrutukseni esti minua, mutta ei vastaatulevaa autoa kolarilta. Auto pyöri ojaan ja hirvi ontui metsään. Tästä alkoi muutaman minuutin toimintajakso, josta selvittiin kuin ihmeen kaupalla ilman vakavia henkilövahinkoja. Elämä on joskus pienestä kiinni ja meiltä ei kysytä aina milloin se loppuu, mutta onneksi voimme vaikuttaa siihen mitä teemme ennen kuin se loppuu. 

 
Hankasalmen jälkeen vuorossa oli 3 päivän visiitti Kuopiossa. Ensimmäisen päivän päätreeninä oli Puijon valloitus. Treenisää oli loistava (pilvipoutaa ja +20) ja monokin sopivasti syötillä, joten kesäkuun nousuajat saivat kyytiä oikein kunnolla. Puijon jälkeisenä päivänä ohjelmassa oli kiertoajelua tasatyönnöllä (3h ja 15min), jota voin kyllä suositella jos Kuopiota tutuksi tahtoo. Siin kerkii toriakin kierrellä suuntaan jos toiseenkin.
 
Kuopiosta matka jatkui vielä neljäksi päiväksi Vuokattiin, jossa päätreenit sisälsivät intervalleja tasatyönnöllä sekä legendaarisia vaaran nousuja. Leirin viimeinen kolmannes oli kokonaisuudessa yhtä juhlaa, sillä ruokapalvelu oli viiden tähden tasoa, treeneistä toipumista nopeuttivat kylpyläreissut ja ennen kaikkea juotto/autohuolto pelasivat niin kuin vain toivoa osaa. Urheilijan tukeminen ei aina vaadi paljon, mutta esim. yhden juottamisen vaikutus voi päivästä toiseen raatavalle urheilijalle olla unohtumaton hetki. Loppuun 40-tuntisen leirijakson pari otosta.
 

 
Vuokatin vaaraa valloittamassa

Ei tarvi hiilikuitukeppejä säästellä, sillä huolto pelaa.

perjantai 25. heinäkuuta 2014

Urheilijan arkea - osa 2

100-tunnin heinäkuu hikoiluttaa ja paahtava helle grillaannuttaa, mutta treeninälkä ja kunto sen kuin kasvaa. Monesti itseltäkin kysytään salaisuutta hyvään kuntoon, joten tässäpä taas kerran totuus eli tyypillinen treenipäivä (tämän viikon tiistai):

8.30-10.00   Aamiainen + lepäilyä/lihashuoltoa
10.00-12.20 Rullahiihtoa tasatyöntö painotteisesti
12.20-13.00 Palautusjuomaa ja kylmä suihku + lepoa
13.00-13.30 Lounas
13.30-15.00 Päiväunet + horroksesta heräilyä 
15.00-16.00 Välipala + lepäilyä/lihashuoltoa
16.00-17.30 Lihaskuntoharjoitus kuntosalilla
17.30-18.30 Palautusjuomaa + illallinen
18.30-20.00 Rentoutumista TV:n parissa
20.00-21.30 Kuntopyörällä rullailua ja lihashuoltoa + sauna
21.30-22.00 Iltapala
22.00-23.00 Rauhottumista ennen nukkumaan menoa

Tänään ei kuitenkaan hikoilla, sillä harvinaisen lepopäivän aikana passatin nokka suuntaa korkeanpaikan leirille Hankamäkeen . Kropan jo totuttua ohueen ilmanalaan niin matka jatkuu Puijolle ja sieltä edelleen Vuokatin jylhiin maisemiin. Luvassa on siis herkkua mäkien täydeltä.

Osa lihashuoltovälineistä.

sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

Heinäkuussa mennään eikä meinata

Hiihtäjät tehdään kesällä, joten lomasta huolimatta tekemisen puute ei ole vaivannut. Tämä viikko alkoi parin päivän Repovesireissulla ja loppuviikko treenailtiin tuttuun tapaan Lahdessa. Tässäpä lyhyt yhteenveto onnistuneesta treeniviikosta:

Ma: 0,5h sauvakävelyä (palauttelua) + 3,5h  sauvakävelyhölkkää PK (25km)
Ti:    3h sauvakävelyä (palauttelua)  + 2h melontaa PK (18-19km) + 0,5-1h meloskelua
Ke:  0,5h - sauvakävelyä (palauttelua) + LEPO
To:  2h  mäkiharjoitus tasatyönnöllä (VK - 11 * 1km) + 1,5h lihaskuntoa (PV - kädet)
Pe:  3h pyöräily (PK)
La:  2h mäkiharjoitus hiihtäen (VK - 7,5min * 7) + 1,5h lihaskuntoa (PV - jalat)
Su:  3h hiihtoa (PK)

PK= Peruskuntoa (syke 120-150)
VK= Vauhtikestävyyttä (syke 160-180)
PV = Perusvoimaa (toistot 8-12 poislukien omalla painolla tehtävät lihakuntoharjoitteet)

Loppuun muutama fiilistelykuva Repoveden reissulta.

Yhden kuorman taktiikkaa.
Urheilu on suuria tunteita.

Elämä on suuria unelmia.

keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Vuoristoharjoittelua

Loma alkoi  vauhdikkaasti mäkitreenijaksolla, joka huipentui rullahiihtotestiin KIHUlla:

  Ke:  15*2min (palautus 1,5min-2min) - Lahti (Jalkaranta)
  Pe:   5*13-14min (palautus 10min) - Lahti (Messilä)
  Ti:    5*8 min (palautus 5-10min) - Kuopio (Puijo)
  To:   Rullahiihtotesti matolla - KIHUn labra (Jyväskylä)

Torstaina matolla oli jo aavistuksen väsyneenoloinen mies, mutta tärkeitä tuloksia loppukesän treenejä ajatellen saatiin. Johtopäätös tulevista harjoitteista ei kuitenkaan yllättänyt: perusrääkkiä ja palauttavia harjoitteita reilusti ja vain muutama hurjavauhtinen rypistys sinne tänne. Mattotestin jälkeinen viikonloppu meni elinkautista juhliessa ja kulunut alkuviikko puolestaan vatsaoireiden takia levätessä. Tiistaina kokeilin  kuntopyörää ja tänään sekä pyörää että suksia. Olo alkaa olla jo hyvä, joten huomenna on luvassa taas kunnon perusrääkkiä rullilla (2,5-3h).

Tiukkaa pohdintaa ennen testiä.
 Kumpi hyytyy ensin mies vai matto?

sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Kesäkuun kuulumisia

Loma on jo alkanut, mutta työt jatkuvat vielä ainakin yhden viikon. Kouluverkostosta johtuvien muutosten vuoksi hallinnollisten tehtävien vastuut siirsivät varsinaisen lomani alkua 2-3 vkoa. Pieniä jalkajumeja lukuun ottamatta harjoittelun ja työn rytmitys on onneksi toiminut mainiosti ja harjoittumäärät ovat olleet vähintäänkin kohtuulliset. Alapuolella on yhteenvetoa viime viikon hikoiluista:

Energiaa, energiaa ja
kohta taas energiaa.


Ma: 2h pyöräilyä + 1h kuntosali (kädet)
Ti:   1h kuntosali (jalat) + 1h hieronta (jalat)
Ke:  lepopäivä
To:  2,5h hiihtoa + 0,5h kovuutta
Pe:  1h kuntosali (kädet) + 0,5h kovuutta
La:  2,5h pyöräilyä + 1h palauttavaa (kuntopyörä)
Su:  2,5h hiihtoa  + 1h palauttavaa (uintia + kävelyä)

Kovuus tarkoittaa etunojapunnerruksia, penkkidippejä ja vatsalihaksia. Punnerruksia olen tehnyt esim. 3 krt 100 tai 100 + max (135-150) ja penkkidippejä vähän enemmän. Lomaa ja vähän kovempaa rääkkiä siis odotellessa ja mikäs tässä odotellessa kun aurinko paistaa ja sairastelut ei kiusaa .

  

sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Uusi kausi - uusi tyyli

Kausi 2014-2015 käynnistyi toukokuun alussa ja pikku hiljaa mies alkaa olla taas menossa mukana. Taudit on voitettu ja kuten kuvasta näkyy niin tänä vuonna LENNETÄÄN!  

Tähän malliin moottoreita myy Eevalan halkomarket.